Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei Drukāt
Piektdiena, 01 aprīlis 2011 09:06

ESFunLU

Eiropas Sociālā fonda projekts
„Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei”

(Vienošanās Nr.2010/0328/1DP/1.2.2.4.1/10/IPIA/VIAA/002)

Projekts tiek realizēts ESF apakšaktivitātes 1.2.2.4.1. „Iekļaujošas izglītības un sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveide, nepieciešamā personāla sagatavošana, nodrošināšana un kompetences paaugstināšana” ietvaros.

Projekta īstenotājs: Latvijas Universitāte.

Projekta īstenošanas laiks: 2011.gada 3.janvāris – 2013.gada 31.decembris.

Projekta finansējuma apmērs: 1 600 000 Ls, 85% (1 360 000 Ls) no projekta finansē Eiropas Savienība ar Eiropas Sociālā fonda starpniecību un 15% (240 000 Ls) finansē Latvijas valsts.

Projekta virsmērķis ir izstrādātās atbalsta sistēmas ieviešanas rezultātā samazināt sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu skaitu 15 pašvaldībās un 25 izglītības iestādēs, veicinot viņu iesaistīšanos izglītībā un nodarbinātībā, tādējādi veicinot viņu iekļaušanos sabiedrībā.

Projekta tiešais mērķis ir izzināt, modelēt, aprobēt un izvērtēt sociālās atstumtības risku mazināšanas un novēršanas sistēmu 13 – 25 gadus veciem jauniešiem 15 pašvaldībās, lai samazinātu sociālās atstumtības riskus un to jauniešu skaitu, kas agri pamet mācības un neturpina izglītību, kā arī veicinātu viņu profesionālās ievirzes izglītību un nodarbinātību, stiprinot iesaistīto institūciju kapacitāti, attīstot atbalsta sistēmu un paaugstinot projektā iesaistītā personāla kompetences līmeni.

Sadarbības partneri:

augstākās izglītības iestādes: Liepājas Universitāte, Rīgas Stradiņa Universitāte, Rēzeknes Augstskola, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Daugavpils Universitāte, Rīgas pedagoģijas izglītības vadības akadēmija, Kristīgā akadēmija.

–        IZM, Valsts izglītības satura centrs.

pašvaldības: Rīgas pilsētas pašvaldība, Iecavas novada pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Valmieras pilsētas pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība, Garkalnes novada pašvaldība, Rēzeknes novada pašvaldība, Krāslavas novada pašvaldība, Preiļu novada pašvaldība, Rēzeknes pilsētas pašvaldība, Aglonas novada pašvaldība, Daugavpils pilsētas pašvaldība. Liepājas pilsētas pašvaldība, Skrundas novada pašvaldība, Saldus novada pašvaldība.

nevalstiskās organizācijas: Biedrība Latvijas Vecāku apvienība „Vecāki izglītībai, sadarbībai, izaugsmei”, Latvijas Sociālo pedagogu asociācija, Latvijas Skolu psihologu asociācija, Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO” , Latvijas bērnu psihiatru asociācija.

Projekta vadības kontaktpersonas:

-          projekta vadītāja: Gunta Kraģe, tel. 29408743, e-pasts Šī e-pasta adrese ir aizsargāta pret mēstuļošanu (spam), Jūsu pārlūkam ir jābūt aktivizētam Javascript, lai to aplūkotu

-          projekta satura koordinatore: Dita Nīmante, tel.29117118, e-pasts Šī e-pasta adrese ir aizsargāta pret mēstuļošanu (spam), Jūsu pārlūkam ir jābūt aktivizētam Javascript, lai to aplūkotu

-          projekta sadarbības koordinatore: Linda Daniela, tel. 26408896 e-pats Šī e-pasta adrese ir aizsargāta pret mēstuļošanu (spam), Jūsu pārlūkam ir jābūt aktivizētam Javascript, lai to aplūkotu

-          projekta vadītājas asistents: Juris Leškovičs, tel. 26439397 e-pasts Šī e-pasta adrese ir aizsargāta pret mēstuļošanu (spam), Jūsu pārlūkam ir jābūt aktivizētam Javascript, lai to aplūkotu


Aktualitātes

esfunatbalsts


lspa-studenti-projekts

LSPA studenti ar citu augstskolu studentiem piedalās ESF projektā kā mentori skolēniem

LSPA 3. kursa studenti: Jānis Labucs, Līva Štamere, Elīna Elksnīte un Kristīne
Karašniece piedalās Eiropas Sociālā fonda projekta "Atbalsta programmu
izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu
atbalsta sistēmas izveidei" atbalsta programmas sadaļā „Lakstīgala” – mentorings skolēnu atbalstam.

Latvijas Universitāte ar sadarbības partneriem īsteno projektu, kura ietvaros izveidota atbalsta programma skolēniem, vienā no tās sadaļām „Lakstīgala” mērķis ir studentiem un skolēniem sadarbojoties, veicināt skolēnu sociālo prasmju pilnveidi un
noturīgu interešu veidošanos. Programmas sadaļā „Lakstīgala” mentors (students) un jaunietis (skolēns) sadarbosies, tiekoties vienu reizi nedēļā un pavadot kopā 3 - 4
stundas. Mentora uzdevums ir pēc paša izstrādāta un ar augstskolas docētajiem saskaņota plāna rosināt jaunieša interesi par notiekošo kultūrā un sabiedriskajos procesos, kā arī sekmēt priekšstatu veidošanos par savstarpējām attiecībām, draudzību, mācīšanos. Programmas darbības laikā mentors raksta dienasgrāmatu, kurā tiek atspoguļotas viņa darbības,
jaunieša attieksmes maiņa, izmaiņas uzvedībā un mācībās. Programmas īstenošanas laiks ir no 2012. gada aprīļa līdz 2013. gada maijam.

Latvijas Universitāte sadarbībā ar 5 Latvijas augstskolām: Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmiju, Liepājas Universitāti, Rēzeknes Augstskolu, Daugavpils Universitāti, Rīgas pedagoģijas izglītības vadības akadēmiju, Kristīgo akadēmiju; 5 nevalstiskajām organizācijām: Biedrība Latvijas Vecāku apvienība „Vecāki izglītībai, sadarbībai, izaugsmei”, Latvijas Sociālo pedagogu asociācija, Latvijas Skolu psihologu asociācija, Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, Latvijas bērnu psihiatru asociācija; 15 pašvaldībām: Rīgas pilsētas pašvaldība, Iecavas novada pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Valmieras pilsētas pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība, Garkalnes novada pašvaldība, Rēzeknes novada pašvaldība, Krāslavas novada pašvaldība, Preiļu novada pašvaldība, Rēzeknes pilsētas pašvaldība, Aglonas novada pašvaldība, Daugavpils pilsētas pašvaldība. Liepājas pilsētas pašvaldība, Skrundas novada pašvaldība, Saldus novada pašvaldība un Valsts Izglītības satura centru īsteno projektu laika posmā no 2011.gada janvāra līdz 2013. gada maijam.

 


Jaunumi

esfunatbalsts

Eiropas Sociālā fonda projekts
„Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei”
(Vienošanās Nr.2010/0328/1DP/1.2.2.4.1/10/IPIA/VIAA/002)

 

„Vienīgie cilvēki, kas saka, ka mācīt un audzināt bērnus ir viegli,
ir tie, kas nekad to nav darījuši”
(Phelan T.W., Schonour S.J.)

Sociālās atstumtības mazināšanas programma

Sociālās atstumtības mazināšanas programma tika izveidota, balstoties uz Latvijā īstenoto (2004. – 2009.) pētījumu analīzi, projektā veikto pētījumu rezultātiem un izstrādātajiem ieteikumiem, kā arī labās prakses pieredzes (Latvija, Norvēģija, Lietuva, Vācija) apkopojuma un izstrādātajiem ieteikumiem.
Programmas mērķis: samazināt sociālās atstumtības riskus (negatīvos ietekmes faktorus) pēc iespējas lielākam jauniešu skaitam 15 pašvaldībās un 25 izglītības iestādēs 5 Latvijas reģionos.
Uzdevumi: uzlabot skolas kā institūcijas darbības kvalitāti, lai nodrošinātu pēc iespējas lielāku atbalstu jauniešiem izglītības un attīstības procesā, atbilstoši viņu vajadzībām; veicināt skolas un citu atbalsta institūciju pašvaldībā sadarbību sociālās atstumtības veicinošo faktoru mazināšanai un jauniešu izglītības iespēju (tai skaitā alternatīvo) nodrošināšanai.
Programmas konceptuālais pamats. Programmas īstenošanas pamatā ir sociālā pieeja jeb sociālais modelis, kurš balstās uz izpratni, ka šķēršļi mācīšanās procesam un līdzdalībai var eksistēt vidē vai rasties skolēnu un konteksta – apkārtējo cilvēku, politikas, likumu, izglītības un citu iestāžu, sociālo un ekonomisko apstākļu – mijiedarbības rezultātā. Programma ietver vairākas intervences ar mērķi samazināt riskus un stiprināt proaktīvo sociālo iekļaušanos veicinošo faktoru ietekmi. Programma ir balstīta teorētiskajās atziņās un pētījumu rezultātos. Projekta pirmajā posmā veiktajā pētījumā tika konstatēts, ka ir vairāki faktori/faktoru kombinācijas, kas saistās ar jauniešu sociālo atstumtības risku veidošanos. Pētījumā tika konstatēti 4 galvenie faktori: mācīšanās grūtības (svarīgākais mainīgais – Valodas skalas mērījums); uzvedības regulācijas problēmas (svarīgākie mainīgie – agresīva uzvedība un impulsivitāte); ģimenes atbalsta trūkums (svarīgākie mainīgie nepietiekamas ģimenes materiālās iespējas un vecāku emocionālā atbalsta nepietiekamība); emocionālās problēmas (svarīgākie mainīgie – nomāktība, attiecību un veselības problēmas).
Izstrādātā programma sevī ietvers vairākas intervences dažādās kombinācijās, kas centīsies mazināt daudzveidīgo negatīvo faktoru ietekmi. Ir sagaidāms, ka, mērķtiecīgi un plānveidīgi īstenota, programma nodrošinās sistēmiskas izmaiņas visā skolā un vietējā kopienā – pašvaldībā. Programma ir piemērota Latvijas kontekstam un ir atbilstīga bērnu un jauniešu vecumam. Programmas rezultāti tiks dokumentēti e-vidē (skolās) un tiks veikts programmas efektivitātes pētījums.

Programmas mērķgrupa: Skolēni no 1. līdz 12. klasei, tai skaitā jaunieši līdz 25 gadiem, skolotāji, skolas tehniskie darbinieki un atbalsta personāls, pašvaldību institūciju darbinieki, vecāki. Programmas īstenošanā iesaistās visa skola.

Programmas dalībnieki: 15 Latvijas pašvaldības, 25 izglītības iestādes 5 reģionos.

Sociālās atstumtības mazināšanas atbalsta programmas struktūra
Programmai ir 5 savstarpēji saistītas integratīvas sadaļas:

  • Atbalsts pozitīvai uzvedībai,
  • Sociāli emocionālā audzināšana,
  • Vienaudžu mācīšanās lasītprasmes veicināšanai;
  • Karjeras atbalsta programma skolēniem ar sociālās atstumtības risku;
  • Mentorings alternatīvai dzīves pieredzei: “Lakstīgala”.

Programmas divās sadaļās: Atbalsts pozitīvai uzvedībai un Sociāli emocionālā audzināšana piedalīsies visi skolu bērni un jaunieši no 1. līdz 12. klasei.
„Atbalsts pozitīvai uzvedībai” mērķis ir attīstīt skolā vienotu sistēmu pozitīvas uzvedības veicināšanai. Programmas sadaļā visa skolas saime apgūs praktiskus paņēmienus, kā preventīvi risināt uzvedības jautājumus un kā reaģēt uz pārkāpumiem. Programmas sadaļas īstenošanas rezultātā centīsimies nodrošināt, ka visiem skolotājiem un skolas darbiniekiem būs vienota prakse, kā pastiprināt skolēna pozitīvu uzvedību un kā vienoti rīkoties nevēlamas uzvedības gadījumos. Savukārt, skolēniem veidosies izpratne par drošības, atbildības un cieņas principiem, un kā rīkoties droši, atbildīgi un ar cieņu ikdienas situācijās klasē, ēdnīcā, sporta zālē, pagalmā, garderobē, u.c.
Mēs sagaidām, ka rezultātā mazināsies problemātiskās uzvedības gadījumu skaits skolā kopumā un veidosies labvēlīgāka un efektīvāka mācību vide visiem – gan skolēniem, gan skolā strādājošajiem.
„Sociāli emocionālās audzināšanas” programmas sadaļas mērķis ir sekmēt skolēnu emocionālās inteliģences attīstību. Katra mācību gada laikā astoņās klases stundās klases audzinātāji pēc iepriekš izstrādātiem stundu plāniem mācīs četras nemainīgas tēmas - (1) Emociju veidi, izpausmes un empātija, emociju pašregulācija; (2) Pozitīvi saskarsmes modeļi; (3) Reālu un pozitīvu mērķu izvirzīšana; (4) Problēmu risināšana. Rezultātā skolēni apgūs emociju pašregulācijas, pozitīvas komunikācijas, mērķu izvirzīšanas un problēmu risināšanas prasmes.
Programmas sadaļā „Vienaudžu mācīšanās lasītprasmes veicināšanai“ sākotnēji tiks iesaistīti skolēni no 5. līdz 7. klasei. Apgūto metodi skolotāji pēc savas iniciatīvas varēs īstenot arī citās vecuma grupās un citos mācību priekšmetos. Vienaudžu mācīšanās lasītprasmes veicināšanai (VIMALA) mērķis ir, izmantojot vienaudžu mācīšanos, veicināt ikviena skolēna aktīvu iesaistīšanos lasīšanas procesā un tādējādi sekmēt lasīšanas kompetences attīstību. Projektā iesaistīto skolu valodu skolotāji apgūs metodisko paņēmienu sistēmu, ko, iesaistot vienaudžus, varēs īstenot skolā 12 nedēļu garumā trīs reizes nedēļā. Rezultātā skolēni pilnveidos gan savu lasītprasmi, gan lasītpratību.
Programmas sadaļās Karjeras atbalsta programma skolēniem ar sociālās atstumtības risku un Mentorings alternatīvai dzīves pieredzei “Lakstīgala”iesaistīsies atsevišķi jaunieši vecumā no 14 – 23 gadiem, kurus nominēs skola. Karjeras atbalsta programma skolēniem ar sociālās atstumtības risku paredzēts skolēniem ar lielāko skolas pamešanas risku un tās mērķis ir veicināt mācīšanos reālajai dzīvei un profesionālo ievirzi. Programmas sadaļā jaunieši dosies uz pašvaldībā esošiem uzņēmumiem, lai vienu reizi nedēļā apgūtu darba prasmes, kā rezultātā paaugstinās savu gatavību iesaistīties darba tirgū.
Programmas sadaļa Mentorings alternatīvai dzīves pieredzei “Lakstīgala” paredzēts skolēniem, kuru sociālajā vidē ir maz resursu un atbalsta. Šīs sadaļas mērķis ir, balstoties uz studentu un jauniešu savstarpējo sadarbību un personīgo piemēru, veicināt sociālajai atstumtībai pakļauto jauniešu sociālo prasmju pilnveidi, noturīgu interešu veidošanos. Programmas sadaļas realizācijas laikā 50 studenti kļūs par mentoriem 25 izglītības iestādēs, lai kopā ar skolēniem saturīgi pavadītu brīvo laiku, veicinātu jauniešu iesaisti interešu izglītībā. Rezultātā jaunieši būs pilnveidojuši sociālās prasmes, apzinājuši savas intereses un resursus, lai sev izvirzītu reālus un sasniedzamus mērķus un veidotu pozitīvu motivāciju dzīvei.

Pētījumi: Sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu sociālpsiholoģiskais portrets Latvijā. (LU profesore Malgožata Raščevska, LU asociētā profesore Astrīda Raževa, LU asociētā profesore Sarmīte Tūbele, LU docente Baiba Martinsone, LSPA asociētā profesore Žermēna Vazne, RA profesors Pēteris Vucenlazdāns)
Situācijas raksturojums sociālās atstumtības mazināšanā pašvaldībās. Jauniešu, pedagogu, atbalsta personāla speciālistu, izglītības iestāžu administrācijas pārstāvju, pašvaldības atbildīgo speciālistu un vecāku viedoklis. (LiepU profesore Alīda Samusēviča, LU docente Linda Daniela, LU docente Dita Nīmante, UNESCO Latvijas nacionālās komisijas izglītības sektora vadītāja Baiba Moļņika)
Vairāk skatīt: www.atbalsts.lu.lv
 

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un nodrošinātu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai lspa.lv